Allium B

Løg næsten rundt. Blade ret brede, 3-4, udgående fra det nederste af stænglen, som er 1-1.25 m høj. Blomsterstanden er en hvidgrøn kugle med grønne midternerver og støvknapper. Støvdragere halvt så lange som bloster, der er ca. 1½ mm langt. Blomstring i juni.
Stammer fra Himalaya.

Allium altissimum, A. giganteum og A. stipitatumer meget nærtstående

Allium%20backhousianum.jpg Allium backhousianum Regel

Løg solitært, aflangt, trævlet og 10-40 mm x 8-30 mm. Blade, 3-10, furede, nervede, flade og 6 mm brede. Stænglen er 1.5-4 mm i diam., 20-75 cm høj, opret, glat med bladskeder til op til næsten midten. Blomsterstanden er halv- til helkugleformet, kapselfrugtet, 2.5-6 cm i diam., med hvidlige blomster, der har grønne midternerver. Støvknapper er gule og 1.5 mm x 5-6 mm. Støvdragere er 2-3 gange længere end blosters 3.5 mm x 1.5-2 mm. Blomstring maj-juni.
Hjemmehørende i Spanien (Grenada), Portugal og Nordafrika, hvor den blomstrer i maj-august. Vokser på sandede og kalkrige jorde i bakkeland.

Varieteter:
Allium baeticum var. occidentale.

Allium%20baeticum.jpg Allium baeticum Boissier
Synonymer:
duriaenum, laeve, papillosum og savarinii er synonymer.

Løget er solitært og ægformet, ca. 12 mm i diam. Der er kun 1 blad, som er grundstillet og ca. 17 cm langt og 4.5-6.5 cm bredt. Stænglen er 10-13 cm høj. Blomsterstanden er kvastformet til halvkugleformet, ca. 2 cm i diam. med lilla blomster på 8-10 mm lange støvdragere. Bloster er 5 mm langt og 1.5 mm bredt. Støvknapper ca. 1 mm. Blomstring i juli-august.
Arten er opkaldt efter hjemstedet Badakshan i Afghanistan.

Allium%20badakhshanicum.jpg Allium badakhschanicum Wendelbo

Løget er rhizomagtigt, cylindrisk, purløgsagtigt, 5-7 cm langt og 0.5-1.5 cm bredt. Blade, 2-4, er smalle, linieformede, kun 1.5-3 mm brede. Stænglen er 15-35 cm høj med en halvkugleformet blomsterstand i toppen af stænglen med sart rosa 4-5 mm små blomster.
Er hjemmehørende i Tian Shanbjergene i bjergafsnittet Ketmenense i Asien. Den blev opdaget så sent som i 1987 og beskrevet i 1990.

Allium kurssanovii er nærtstående.

FOTO%20MANGLER(1).jpg Allium bajtulinii M.S. Baitenov & I.I. Kamnetskaya

Blade er linieformede. Stænglen er opret, kraftig og trind, 1-1.25 høj, en smuk plante. Blomsterstanden er kapselfrugtet og mangeblomstret, halvkugleformet med hvide blomster, der har rubinrøde midternerver.
Den er meget nærtstående til A. giganteum, fra hvilken den afviger ved at have smallere, tilbagebøjet bloster, som er ca. 1½ cm langt. De hvide støvdragere er halvt så lange som bloster. Støvknapper er gulgrønne. Blomstring i juni.

Hjemmehørende i Iran.

FOTO%20MANGLER.jpg Allium bakhtiaricum Regel

Løg 2, ægformede, 1 cm i diam. Blade linieformede og furede, 1-2 mm brede og med bladskeder, der når halvt op ad stænglen, som kun er en lille plante på 8-10 cm. Blomsterstanden , 2-2.5 cm i diam. er kvast- til halvkugleformet med 10-15 klokkeformede rosapurpur blomster på 6-7 mm lange støvdragere. Blomstring i august.
Hjemmehørende på Lazicibjerget i Tyrkiet i den alpine region på stenede skråninger og tørvelommer i op til 2500 meters højde. Endemisk.

Allium oreophilum er nærtstående.

Synonymer:
glaciale er synonym.

Allium%20balansae.jpg Allium balansae Boissier

Roden er cylindrisk og rhizomagtig. Blade 2-3, er trådformede, 5-15 cm lange og ca. ½ mm brede og hule. Stænglen er 20-45 cm høj og spinkel. Blomsterstanden er fåblomstret med 8-12 hvide, rødnervede blomster. Støvdragere er ca. 12 mm lange og bloster 3-4.5 mm langt.
Hjemmehørende i Pakistan, hvor den er endemisk.

Allium%20baluchistanicum.jpg Allium baluchistanicum Wendelbo

Løg 2 eller flere, rhizomagtige, ¾-1½ cm brede og 3-5 cm lange med brune hinder. Blade, 3-5, linieformede, furede og 1.3 mm brede, kortere end stænglen, som er 20-60 cm høj med bladskeder til op til en tredjedel af længden. Blomsterstanden er halvkugleformet med mange hvide sart rosa, rosa eller rosaviolette blomster på ulige lange støvdragere. Bloster 7-14 mm langt. Støvknapper er gule. Griffel ikke fremstående. Blomstring maj-august.
Vokser på stenede eller sjældnere agerlands skråninger fra den lavere til den øvre bjergzone i Pamirbjergene, tidl. USSR og i Afghanistan. Det er en meget variabel art.

forma og underarter:
A.b. f. niveum: fra Tian-Shan i 2600 meters højde. Opdaget i 1975.
A.b. f. violaceum: fra Tian Shan i 2.200 meters højde. Opdaget i 1977.

Allium b. ssp. albidum.

// Allium inderiense// er nærtstående.

Allium%20barszczewskii2.jpg Allium barszczewskii Lipsky

Løg er smalt ovalt, 05-1 mm tykt og solitært. Blad 1, fladt, linieformet, 0.5-2 cm bredt. Stænglen er 20-40 cm høj. Blomsterstanden er kapselfrugtet, halvkugleformet og noget åben med sart rosa blomster, der er grønligt nervede. Bloster 7-8 mm x 0.8 mm.
Hjemmehørende i Tian-Shan, Uzbekistan, Asien, hvor den vokser i ca. 1300 meters højde, og hvor den blev opdaget og fundet 1. gang i 1978.

Allium mogoltavicum og A. taeniopetalum er nærtstående.

Allium%20baschkyzylsaicum.jpg Allium baschkyzylsaicum L.S. Krasnakaya

Løg ægformet, 10-12 mm x 6-8 mm. Blade er trådformede. Stænglen er spinkel og med bladskeder til ca. op til midten. Blomsterstanden er åben med 12-30 rosaviolette blomster. Støvdragere er 2-3 gange længere end bloster, som er ca. 4 mm langt. Blomstring i august.
Vokser i Pinus halepensis og Pinus brutia-skove i 150-1500 meters højde i Bassitskoven i nærheden af Ainaramie, Syrien.

Allium pallens og A. rubellum er nærtstående.

Allium%20bassitense.jpg Allium bassitense Thiébault

Løg er rundt. Blade er linieformede, flade og glatte. Stænglen er 20-30 cm høj, trind og kraftig. Blomsterstanden er kapselfrugtet og hvælvet med 8-10 hvide blomster. Bloster 1-1.2 cm langt.
Vokser på Corsica i nærheden af Bastian.

Allium subhirsutum er nærtstående.

Allium%20bastiense.jpg Allium bastiense Gabor

Løg helt rundt, 2-3 cm i diam., blade 3-4, ca. 5 mm brede, hule, trinde og glatte. Stænglen er 60-100 cm høj og kraftig. Blomsterstanden ca. 5 cm i diam., er halvkugleformet og tætblomstret med brunpurpur blomster, der har hvidlige midternerver. Bloster 6-6.5 mm langt og støvdragere 1.5-2 mm lange. Blomstring i maj.
Endemisk i Tyrkiet på Agri Dagi-bjerget i 1200 meters højde.

Allium dictyoprasum, A. hamriense og A. viride er nærtstående.

Allium%20baytopiorum.jpg Allium baytopiorum Kollmann & Özhatay

Dette er én af ”De små blå Kinesere” og én af de kønneste blå dværg-prydløg. Løget er lille og smalt som et purløgs, mere eller mindre rhizomagtigt med en trævlet hinde. Blade er smalle, græsagtige og linieformede og længden varierer fra 20-30 cm. Stænglen bliver ca. 15 cm høj. Blomsterstanden er fåblomstret med ca. 10 mellemblå, nikkende klokker, undertiden purpurblå. Og når disse er fuldt åbne, kan de blive ca. 1 cm i diam. De sandfarvede støvknapper holder sig inden for blosteret, som ikke altid folder sig helt ud. Det er en dejlig lille plante, som blomstrer i juli-august og næsten ikke sætter frø, men stilfærdigt formerer sig ved at sætte sideløg. Hører hjemme i stenpartiet. Dækkes med granris, hvis det bliver langvarig frost, men er ellers fuldt hårdfør. Blomstrede her i haven 1. gang 28. juli.
Den blev opdaget af G. Forrest i Yunnan, Kina, og han fandt også en hvid form, som desværre næsten ikke kendes i kultur.

Allium sikkimense er nærtstående. Den er en anden af de blå kinesere.

Allium%20beesianum.jpg Allium beesianum W.W. Smith

Løg voksende i klynger, rhizomagtige, ca. ½ cm brede med brune hinder. Blade 2, trådformede, furede og lidt kortere end stængel, som er 7-20 cm høj. Blomsterstanden er halvkugleformet og fåblomstret med mørkrosa blomster på lige lange støvdragere, som er dobbelt så lange som bloster, der er 3.5-4.5 mm langt. Griffel ikke fremstående. Støvknapper er gule. Blomstring i juli
Vokser på stenede skråninger i Sibirien og i Mongoliet.

Allium bidentatum er nærtstående.

Allium%20bellulum.jpg Allium bellulum Prokhanov

Løg i klynger og rhizomagtige, halv-cylindriske, ca. ½ cm brede med brune hinder. Blade 3, næsten cylindriske, furede, 1-1½ cm brede, lidt kortere end stængel, der er 10-25 cm høj, spinkel og opret. Blomsterstanden er halvkugleformet, sjældnere en hel kugle og ret fåblomstret med mørkrosa blomster. Bloster er 5-6 mm langt. Griffel ikke fremstående. Blomstring juni-august.
Vokser på grusede eller stenede steder på skråninger i Sibirien, Mongoliet og Kina.

Varieteter:
Allium bidentatum var. andaense.
Allium bidentatum var. qinggouense.

Allium anisopodium, A. bellulum og A. edentatum er nærtstående.

Allium%20bidentatum.jpg Allium bidentatum Fischer & Prokhanov
Synonymer:
miostemon, salinum og salsum er synonymer.

Løg næsten rundt, 6-10 mm i diam. Blade 1-2, smalle, flade og 10-20 cm lange og 5-6 mm brede. Stænglen er en dværg på kun 10 cm. Blomsterstanden indeholder ganske få (ikke kun 2, som navnet antyder) hvide eller rosa blomster, der er klokkeformede. Støvdragere har nogenlunde samme længde som bloster, der er 4-5 mm langt. Blomstring april-maj.
Vokser i skove og krat på bakker eller lave bjerge fra Japan til Sibirien. Det er en lille køn plante med kun svag løglugt.

Allium%20biflorum.jpg Allium biflorum Nakai
Synonymer:
monanthum er synonym.

Løg næsten rundt med mørkebrune skæl. Blade 2, tykke og linieformede, 1-3 mm brede og lidt længere end stængel, som er ca. 15 cm høj, trind og opret. Blomsterstanden er en kapselfrugtet skærm med ca. 25 blomster. Farven er klart rød eller hvid med karminrøde aftegninger. Støvdragere er ret kraftige, knap dobbelt så lange som bloster, der er 8-13 mm langt. Støvknapper aflange. Blomstring april-maj.
Vokser i det sydvestlige New Mexico og i Arizona, USA. Den har ret store blomster af en så lille amerikansk art at være.

Allium%20bigelovii.jpg Allium bigelovii S. Watson

Løg ægformet, 5-10 mm i diam. Blade er spinkle og glatte og stænglen 8-12 cm høj, trind og hul. Blomsterstanden er fåblomstret og meget åben med 10-20 blegt grågule blomster. Bloster er 2-3 mm langt, støvknapper gule.
Hjemmehørende i Palmyra, Syrien.

Allium rupicola, A. stamineum og A. wiedemannianum er nærtstående.

Allium%20birkinshavii.jpg Allium birkinshavii Mouterde

Løg rundt.ovalt, ca. 15 mm i diam. Blade linieformede, spidse, blågrønne og længere end stængel, som er 10-20 cm høj, ofte parvis samlet. Blomsterstanden er en åben skærm med 15-40 klokkeformede rosa ril næsten hvide blomster på trådformede 15-20 mm lange støvdragere. Bloster 6-8 mm langt. Støvknapper lys lillarosa. Blomstring sommer, og denne Allium anses ikke af nogen stor værdi som haveplante.
Vokser på ler og stenet jord i Californien på de østlige skråninger af Sierra Nevada.

Varieteter:
Allium bisceptrum var. utahense.

Allium%20bisceptrum.jpg Allium bisceptrum S. Watson
Synonymer:
douglasii er synonym

Løget er sammentrykt-rundt, 2-3 cm i diam. med sorte hinder. Blade 2, er meget store og ovale, 15-25 cm x 3-10 cm, som en Massonia’s 2 tilstødende blade, hvor imellem den 4-8 cm korte stængel skyder op med en skøn, løst opbygget halvkugleformet blomsterstand. Stjerneblomsterne er hvidlige med rødlig bagside, brunlige midternerver og mørk ophøjet midte. Støvknapper er aflange og gule. Blomstring i april-maj.
Er kun opdaget et enkelt sted i 2006 i provinsen Kermanshah, i Bisotun, som den er opkaldt efter. Den gror på limsten og skrubbede skråninger.

Allium orientale er nærtstående.

Allium%20bisotunense.jpg Allium bisotunense R.M. Fritsch

Løg aflangt-rundt, håret og 15-20 mm x 10-15 mm. Blade 3-5, linieformede, 3-9 mm brede og 5-15 cm lange, flade og spiralformede mod spidsen. Stænglen, 1-2 fra hvert løg, er kortere end bladene og dværgagtig, 3-10 cm cm høj og 1-2 mm i diam, næsten trind og næsten opret. Blomsterstanden er 2-4 cm i diam., kugleformet og mangeblomstret med gennemsigtige, sølvskinnende cremefarvede blomster på 8-15 mm lange støvdragere. Bloster er 6-8 mm x 5-8 mm. Støvknapper er ca, 1 mm x 0.6 mm og gule. Blomstring jan-marts.
Vokser for det meste i sandet jord, men også på leret og stenet grund og på lave stenede bakker i kystregionen vest for Alexandria i Egypten. Når den er i fuld blomstring, ser den ud som om, den var afblomstret pga. det sølvagtige skær.

Den er meget lignende Allium circinnatum, som er endemisk på Kreta.

Allium%20blomfieldiana2.jpg Allium blomfieldiana Ascherson & Schweinfurth

Løg næsten rundt. Blade 2, flade, blågrønne, linie- lancetformede, 3-5 cm brede. Stænglen er i begyndelsen opret, 12-25 cm høj, men nedliggende ved blomstringen. Blomsterstanden er halvkugleformet med i begyndelsen sart rosa stjerneblomster, der senere falmer til hvidlige. Midterpartiet og støvknapperne er dybt mørklilla. Bloster 10-12 mm langt og støvdragere ca. 5 cm. Blomstring i juni. Det er en usædvanlig smuk Allium, som 1. gang blomstrede her i haven 6. juni.
Blev opdaget af dr. Walter i Turkestan, Centralasien, i 1887 på Karangedaghbjerget i 15-1700 meters højde.

Allium akaka, A. christophii, A. elburzense, A. ellisii og A. haemanthoides er nærtstående.

Allium%20bodeanum.jpg Allium bodeanum Regel
Synonymer:
walteri er synonym.

Løg solitært, cylindrisk, ¾-1 cm x 6-8 cm, med brune hinder. Blade linieformede, 2-4 mm brede. Stænglen er opret, trind, glat og 20-40 cm høj. Blomsterstanden er en tætblomstret kugle med rosa blomster, der har mørkere midternerver. Bloster 4-5 mm langt. Blomstring i juli.
Vokser på enge i Centralasien, Sibirien, hvor den først blev opdaget på Bogdo bjerget.

Allium amphibolum, A. schrenkii og A. strictum er nærtstående.

Har tidligere været anset som selvstændig art, dernæst som synonym med A. strictum, men i 1987 erklærer Flora Sibiricae den igen for en selvstændig art.

Allium%20bogdoicolum.jpg Allium bogdoicolum Regel

Løg rundt-ovalt, ca. 1 cm i diam. med grå aftegninger. Blade 2, der er kortere end stængel, som kun er 10-20 cm høj og spinkel. Blomsterstanden er en åben skærm med 8-25 rosa-lyserøde til hvide blomster på spinkle 10-15 mm lange støvdragere. Bloster er 9-11 mm langt, støvknapper hvide. Blomstring midtsommer.
Vokser på lerjord i Californien, USA.

Varieteter:
Allium bolanderi var. mirabile L.F. Henderson) Mc Neal.
Allium bolanderi var. stenanthum

Allium%20bolanderi.jpg Allium bolanderi S. Watson

Løg ægformet. Blade smalt linieformede, furede og ca. 1 mm brede. Stænglen er spinkel, hul, 20 cm høj med bladskeder til op på midten af højden. Blomsterstanden er halvkugleformet, flerblomstret med 4-20 lyst purpurfarvede eller hvidlige med røde midternerver, på næsten lige lange støvdragere. Blomsterstanden er 2-3 cm i diam. Bloster 4-5 mm langt. Støvknapper purpur.
Vokser på klipper i Makadonien, Jugoslavien.

Allium brevicuspis, A. calamarophilon// og A. moschatum er nærtstående.

Allium%20bornmuelleri.jpg Allium bornmuelleri Hayek

Løget enligt og ægformet, 1-1.5 cm i diam. Blade 3-5, kantede og trådformede, 1-2 mm brede. Stænglen er 10-30 cm høj, undertiden 2-3 løg pr. stængel. Blomsterstanden er kapselfrugtet, halvkugleformet og fåblomstret med rosa, mørknervede blomster. De trådformede støvdragere er ulige lange, 2-5 gange længere end bloster, som er 5-6 mm langt. Støvknapper er primulagule. Blomstring april-juni.
Vokser på sandstrækninger eller sjældnere på marmorerede jordlag i Central Asien, Turkestan blandt andet.

Allium callidictyon, A. hedgei og A. karakense er nærtstående.

Allium%20borszczowii.jpg Allium borszczowii Regel
Synonymer:
boissieri og deserti er synonymer.

Løget er solitært med grålige hinder. Blade 4-5, linieformede. Stænglen er 65-70 cm høj og glat. Blomsterstanden er halvkugleformet til helkugleformet og mangeblomstret med rosa blomster, der har purpur midternerver. Bloster ca. 5 mm langt.
Hjemmehørende i det sydlige Uzbekistan i Kuruk-dagana-bjergene, tidl. USSR, hvor den blev opdaget så sent som i 1967 og opkaldt efter V. Botschanzev.

Allium alaicum og A. hirtifolium er nærtstående.

Allium%20botschantzevii.jpg Allium botschantzevii Kamelin

Løg ægformet, ca. 2 cm x 1.5 cm. Blade 4-10, liniformede, flade og 6-12 mm brede, nedvisnede inden blomstring. Stænglen er 45-90 cm høj, tyk og rødviolet med bladskeder til op til ½ af længden.. Blomsterstanden er kugleformet, 4-5 cm i diam. med hvidgrønne klokkeblomster eller blegt grønne. Støvdragere er næsten lige lange. Bloster 3 mm x 1 mm. Støvknapper er gule. Blomstring juni-juli.
Vokser på kalksten på Rhodos, Grækenland, i 3-400 meters højde. Den blev opkaldt efter
M. Bourgeau.

Underarter:
Allium bourgeaui ssp. creticum Bothmer: Løg ægformet. Blade 5-9, flade. Stængel 60-115 cm. Blomsterstand ½-kugle med rosa til røde blomster. Blomstring juni-juli. Kreta.

Allium bourgeaui ssp. cycladium Bothmer: Løg ægformet. Blade 4-8, flade. Stængel 45-100 cm. Blomsterstand kugle med mørkt purpur blomster. Juni-juli. Ikaria, græske øhav.

Allium ampeloprasum og A. commutatum er nærtstående.

Allium%20bourgeaui.jpg Allium bourgeaui Rechinger fil.

Løg rundt, 1.5 cm i diam. Blade 2, linie-lancetformede, 1-2 cm brede. Stænglen er kun 10-14 cm høj, undersætsig og bliver brændt op af solen til midt på højden eller næsten op til skærmen. Blomsterstanden er halvkugleformet med rosaviolette stjerneblomster, der har mørke eller grønnervede aftegninger. Støvdragere er næsten lige lange, 3-5 gange længere end bloster, som er 5-6 mm langt. Støvknapper 1.5-2 mm. Blomstring i maj.
Vokser på grusede skråninger i Turkmenistan, Central Asien. Endemisk.

Allium%20brachyscapum.jpg Allium brachyscapum Vvedensky

Løg solitært og ægformet, ¾-1.3 cm i diam. Blade 2, trådformede, cylindriske og hule. Stænglen er også solitær, 12-30 cm høj med bladskeder til op til 1/3-2/5 af højden. Blomsterstanden
er kvast- til halvkugleformet med klokkeformede hvide, grønrødlige nervede blomster på 5-10 mm ulige lange støvdragere. Bloster 6-8 mm langt. Støvknapper 12-14 mm lange og gule.

Hjemmehørende i Afghanistan.

Allium%20bracteolatum.jpg Allium bracteolatum Wendelbo

Løg ægformet, enligt eller i lette klynger. Blade 2, furede, 1-3 mm brede og længere end stængel, der er en dværg på 3-10 cm og spinkel. Blomsterstanden er få- til mangeblomstret med hvide blomster, der har grønlige til rødlige midternerver. Støvdragere er spinkle, knap dobbelt så lange som bloster, som er 5-8 mm langt. Støvknapper aflange og gullige. Blomstring i maj-juni. 1. gang, den blomstrede her i haven, var 22. maj.
Hjemsted vestlige Colorado til Montana og fra Nord Utah og Syd Idaho til øst Oregon, USA. Det er en smuk lille plante, hvid med grønne nerver og sandfarvede støvknapper fra A.douglassii-gruppen. Den blev opdaget af T.S. Brandegei i Elkbjergene i Colorado, USA.

forma:
Allium brandegei f. viviparum

Allium fibrillum og A. tolmei er nærtstående.

Allium%20brandegei.jpg Allium brandegei S. Watson
Synonymer:
minimum og miser er synonymer

Løg ægformet, 0-8-1 cm i diam. Blade 2-3, linieformede, riflede og temmelig ru, 1-2 mm brede, længere end stængel, der er 5-15 cm høj. Blomsterstanden, 1-5-2.5 cm i diam., er kvastformet med klokkeformede rosa blomster. Bloster 4-5 mm langt. Blomstring juli-september.
Vokser i den alpine region i 600-2500 meters højde i Cappadocien og i Anatolien, Tyrkiet.

Allium paniculatum og A. tauricola er nærtstående.
Den har tidligere været anset som synonym med A. paniculatum, men Flora of Turkey
(1984) erklærer selvstændig art.

Allium%20brevicaule.jpg Allium brevicaule Boissier & Balansa

Løget er tyndhudet, forholdsvis lille og ægformet. Blade smalle, furede og linieformede. Stænglen er ca. 30 cm høj og opret. Blomsterstanden er en kapselfrugtet kugle med gennemsigtige dækblade og med rosa blomster.
Hjemmehørende i det nordlige Iran.

FOTO%20MANGLER(1).jpg Allium brevicuspis Boissier & Buhse

Løg er ægformet, ¾-1½ cm i diam. Blade 2-3, næsten hule, furede, ru og 1-3 mm brede. Stænglen er 20-30 cm høj med bladskeder til op på midten af stænglens længde. Blomsterstanden er kugleformet, mangeblomstret med hvidlige blomster, der har grumset purpurfarvede midternerver. Støvdragere er ulige lange, 3-8 gange længere end bloster, som er 3-4 mm langt. Griffel stærkt fremstående. Blomstring maj-juli. Støvknapper er gule.
Vokser på marmorerede jordlag i Central Asien, tidl. USSR.

Allium%20brevidens.jpg Allium brevidens Vvedensky

Løg aflangt/cylindrisk, 5-10 mm bredt. Blade linieformede, 2-4 mm brede. Stænglen er 20-30 cm høj og spinkel. Blomsterstanden er meget åben, ca. 1 cm i diam. med gulgrønne blomster. Bloster ca. 5 mm langt.
Hjemmehørende i Taishan, Kina, hvor den blev opdaget så sent som i 1986.

Allium plurifoliatum er nærtstående.

Allium%20brevidentatum2.jpg Allium brevidentatum F.Z. Li

Løg ægformet og solitært, ca. 2 cm i diam. Blade 4, linieformede, 2-3 mm brede. Stænglen er furet og ca. 60 cm høj med bladskeder til op til midten af højden. Blomsterstanden er kapselfrugtet, mangeblomstret og kugleformet med hvidlige blomster, der har grumset grønne midternerver. Støvdragere er 1.5-2 mm lange og bloster 4-4.5 mm langt.
Hjemsted i Igri-su-dalen i Pamirbjergene, USSR.

FOTO%20MANGLER(1).jpg Allium brevidentiforme Vvedensky

Løg er ægformet, 1.5-2 cm i diam. Blade 2-4, ca. 20 cm lange. Stænglen er 35-50 cm høj. Blomster er hvidgullige med 5-50 i blomsterstanden, uden bulbiller. Støvdragere næsten lige lange, 10-15 mm lange. Bloster er 7-8 mm langt.
Hjemsted i Albanien, det mellemste Grækenland i den subalpine zone og i det sydlige Jugoslavien.

Allium phthioticum er nærtstående.

FOTO%20MANGLER(1).jpg Allium breviradium (Halacsy) Stearn

Løg bredt ægformet, ca. 2 cm i diam. Blade 2-6, seglformede, let tvundne, 10-15 cm lange og 4-11 mm brede. Stænglen er en dværg på kun 5-6 cm. Blomsterstanden er halvkugleformet og tætblomstret med klokkeformede hvide, purpurnervede blomster. Støvdragere ulige lange og 5-14 mm. Bloster 6.5 mm-10 mm langt. Støvknapper er 1.2-1.5 mm.

Hjemsted i Iran i nærheden af Isphahan. Endemisk.

Allium akaka er nærtstående.

Allium%20breviscapum.jpg Allium breviscapum Stapf

Løget er aflangt og rhizomagtigt. Blade linieformede og 2-6 mm brede og kortere end stængel, som er 30-45 cm høj. Blomsterstanden er opret og fåblomstret med lyst vinrøde blomster. Støvdragere er kortere end bloster, som er 8-10 mm langt. Støvknapper er lysegrå. Blomstring juni-august. Blomstrede her i haven 1. gang 3. juni.

Allium%20brevistylum.jpg Allium brevistylum S. Watson

Løg næsten rundt. Blade 3-4, trådformede. Stænglen er lidt svaj og 15-20 høj.
Blomsterstanden er fåblomstret med smalt klokkeformede rosa blomster, bloster 5 mm langt. Støvknapper sart pink.
Vokser på de græske øer Astypolea og Chios, Grækenland, hvor den vokser på kalkklipper. Den blev opkaldt efter botanisk professor Salvatore Brullo fra Catania Universitetet, som har været med til at opdage flere andre Allium.

Allium sipyleum er nærtstående.

Allium%20brulloi.jpg Allium brulloi Salmeri

Løget er ovalt. Stænglen er glat, opret og 30-40 cm høj og planten som regel solitær. Blomsterstanden er ret fåblomstret med 10-15 klokkeformede, rødlige blomster. Blomstring tidligt efterår.
Vokser på Mt. Parnitha nær Athen, Grækenland i 300-600 meters højde, ofte i Pinus halepensis-bevoksninger.
Arten er blevet dedikeret til den græske botaniker Peter Brussalis.

FOTO%20MANGLER(1).jpg Allium brussalisii Tzanoudakis & Kypriotakis

Løg aflangt og 1.5 cm. Blade 2, furede, næsten trinde, trådformede og knap 2 mm brede. Det er en lille plante på kun 8-10 cm med en ret tyk stængel. De grønhvide blomster er klokkeformede med rødlige el. brunpurpur midternerver i en tæt kugleformet blomsterstand. Støvdragere er ca. 1 mm lange og bloster ca. 4 mm langt. Blomstring i april-maj.
Hører hjemme i Iran på tørre stepper i nær-heden af Kerman. Den blev opkaldt efter professor Alexander Geeorg von Bunge (1803-90). Det er måske ikke den mest interessante plante til haven.

Allium sabulosum og A. stocksianum er nærtstående.

Allium%20bungei.jpg Allium bungei Boissier

Løg langstrakt som et stort purløg. Blade er smalle og linieformede. Stænglen er kun 15-20 cm høj, cylindrisk. Blomsterstanden er halvkugleformet og mangeblomstret med rosa til sart rosa blomster.
Stammer, som navnet antyder, fra Burjatea i Sibirien, hvor den gror på stepper. Den blev opdaget så sent som i 1980, og det er én af de 5 nye arter, som Flora Sibiriae beskriver i 1987.

Allium%20burjaticum.jpg Allium burjaticum N. Friesen

Løget er aflangt-ovalt, ca. 15 mm langt. Blad 1, 3-5 mm bredt. Stænglen er en dværg, 2-7 cm ialt. 3 hylsterblade. Blomsterstanden er en skærm med 20-25 oprette blomster, som er rosapurpurfarvede eller hvidlige med et strejf af rødt og røde midternerver. Støvdragere rager længere frem end blosteret. Støvknapper er purpurfarvede. Blomstring midsommer.
Vokser på granitbund fra Canada til Californien, USA, en rigtig køn lille plante.

Allium%20burlewii.jpg Allium burlewii Davidson & Moxley
Synonymer:
johnstonii er synonym.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License