Allium F

Løg er ægformede, ca. 2 cm lange.
Som navnet antyder, har denne lille, kønne dværgplante seglformede blade, som også er temmelig korte og grålige. De kommer ofte op af jorden igen i det sene efterår, og den kan have knopper til jul, men springer først ud i marts eller april. Normalhøjde er ca. 10 cm. Blomsterstanden er en åben skærm, 4-5 cm i diam. med rosapurpur stjerneblomster med gult blomsterstøv. Enkeltblomsterne er ca. 1½ cm i diam.
Den vokser vildt i Californien, USA, på klippeskrænter i op til 500 meters højde. Velegnet i stenpartiet eller i alpint hus, sjælden i kultur.

Varieteter:
Allium falcifolium var. breweri.

Allium%20falcifolium.jpg Allium falcifolium Hooker & Arnott
Synonymer:
A..f. var. demissum er synonym.

Løget er solitært, 5-17 cm langt, smalt, 0.4-1 cm bredt og meget håret og trævlet. Blade 2, bredt linieformede og tilspidset, 10-25 cm lange og 1-3 cm brede. Stænglen er trind og 20-35 cm høj. Blomsterstanden er en løst opbygget halvkugle med 20-30 cm hvidlige blomster, der er 2.5-3 mm x 1-1.5 mm.
Vokser i ca. 2200 meters højde i Guizhou, Kina, hvor den blev opdaget i 2008 og beskrevet samme år. Endemisk

Allium prattii er nærtstående

Allium%20fanjingshanense.jpg Allium fanjingshanense T.D. Yang & G.Q. Gou

Løg aflangt, 1.5 cm x 1 cm. Blade, 4-5, linieformede, furede og 30 cm lange, 3-4 mm brede. Stænglen er fin og spinkel, 15-25 cm høj og ca. 3 mm i diam. Blomsterstanden er åben med 10-15 lyst brunrøde blomster. Støvdragere er meget spinkle, 1.2-2.6 cm lange og bloster er 5.5 mm x 2 mm. Støvknapper er 0.5 mm og askegrå. Blomstring i august-september.
Opdaget i Fantasmos-dalen, Mexico af botaniker dr. T.M. Howard.

FOTO%20MANGLER.jpg Allium fantasmosense Traub

Løg ovalt, mindst 2.5 cm i diam. Blade 3-4, cylindriske og hule, 1.5-4 mm brede. Stænglen er 70-100 cm høj. Blomsterstanden er tæt- og mangeblomstret, med hvide, grønnervede blomster på ca. 3 mm ulige lange støvdragere. Bloster 4-4.5 mm langt. Støvknapper er 1.5 mm og gule.
Hjemmehørende i Afghanistan og Pakistan.

Allium%20farctum.jpg Allium farctum Wendelbo

Løg omslutter stænglen til ca. 1/3 af længden. Blade 3-4, er flade, slappe med mange nerver, ca. 20 cm lange og 3-4 mm brede. Stænglen er 12-35 cm høj og hul. Blomsterstanden er kapselfrugtet, kugleformet, tæt- og mangeblomstret, ca. 2½ cm i diam. med hvidlige, sødt duftende blomster. Støvdragere er 5 mm lange og bloster af nogenlunde samme længde. Griffel kort, ca. 2 mm lang.
Hører hjemme i Tibet, hvor den vokser i de tørre egne, i Bhutan, Sikkim og Nepal. De opsvulmede rødder tjener antagelig til oplagringsorganer som hjælp for det lille løg. Anvendes meget af den lokale befolkning.

Allium ramosum er nærtstående.

Allium%20fasciculatum.jpg Allium fasciculatum Rendle
Synonymer:
gageanun er synonym.

Løg er 12 mm x 8-10 mm. Blade 3-5, er glatte, linieformede og 2-2.5 mm brede. Stænglen er trind og 15-25 cm høj. Blomsterstanden er løs og fåblomstret med rosa til rosaviolette klokkeblomster, der har gule støvdragere. Bloster ca. 5 mm langt. Støvdragere er ulige lange og 10-35 mm.
Vokser i ca. 500 meters højde i Macedonien, Jugoslavien.

Allium%20favosum.gif Allium favosum Zahariadi

Løg er store og ægformede til runde, ca. 3 cm i diam. Blade 5-6, ægformede til linieformede, ca. 18 cm lange og ca. 4 mm brede. Stænglen er ca. 15 cm høj og ca. 1 cm i diam. Blomsterstanden er ca. 6 cm stor i diam., mangeblomstret og halvkugleformet med hvidlige klokkeformede blomster. Støvdragere ca. 2.5 cm. Bloster ca. 7 mm
langt og ca. 2 mm bredt. Støvknapper er gule, ca. 2 mm lange og fremstående. Griffel 7 mm lang.
Hjemmehørende i Kurdistan og Iran, hvor den gror i op til 1800 meters højde.

Allium nigrum er nærtstående.

Allium%20fedtschenkoi.jpg Allium fedtschenkoi Nábelek

Løget er aflangt og smalt ægformet. Blade er næsten trådformede og kun 1 cm lange. Stænglen er meget tynd, bladløs og kun 10 cm høj. Blomsterstanden er fåblomstret med purpurbrune eller rødbrune smalle klokkeblomster, kun 5-10 i standen. Støvdragere er trådformede og lige lange, 3-10 mm lange. Bloster 5-7 mm langt og ca. 2 mm bredt. Støvknapper er gule.
Vokser på Hermonbjerget i Syrien. Den er opkaldt efter Absalon Feinberg.

Allium%20feinbergii2.jpg Allium feinbergii Oppenheimer

Løg er ægformet, 0.5-1 cm i diam. Blade 2-4, trådformede, glatte og ca. 1 cm brede, nogenlunde lige så lange som stængel, der er 10-20 cm høj med bladskeder ved grunden. Blomsterstanden er halvkugleformet, sjældnere kuglerund, tæt- og mangeblomstret med rosa, purpurnervede blomster uden yngleknopper. Støvdragere er næsten lige lange, 1½-3 gange længere end bloster, som er 4-6 mm langt. Støvknapper er gule, griffel ikke fremstående. Blomstring i maj.
Vokser i ørken-fodbjerge i Centralasien.

FOTO%20MANGLER.jpg Allium ferganicum Vvedensky
Synonymer:
Allium lehmannianum er muligvis den samme, men A. boissieri er synonym.

Løg ovalt, 1-1.5 cm i diam., med kraftige brune hinder på løget og den lange hals. Blade 3-4, hule, 1-1.5 mm brede, glatte og kortere end stængel, som er 40-65 cm høj. Blomsterstanden er let åben og kugleformet med oprette vaseformede, små hvidgrønne blomster, som er 2-2.5 cm x 0.5 cm med gule støvknapper, som rager ud af blomsten.
Er hjemmehørende og endemisk i det sydlige og vestlige Tyrkiet i Mugla-provinsen, hvor den gror i Pinus brutia-krat, på stenede skråninger og blandt Cistus, i knap 100 meters højde og blomstrer dér i maj. Blev opdaget så sent som i 1988 og anses for ret sjælden.

Allium dictyoprasum er nærtstående.

Allium%20fethiyense.jpg Allium fethiyense N. Özhatay & B. Mathew

Løg næsten runde, 1-1½ cm i diam. Blade 1-2, aflange-linieformede, ¾ cm brede og 25-40 cm lange og slappe. Stænglen er ca. 60 cm høj. Blomsterstanden er kapselfrugtet, halvkugleformet og mangeblomstret med rosalilla blomster, hvis støvdragere er ulige lange, ca. 2½-2 cm lange. Bloster er 6-7 mm langt og ca. 1 mm bredt. Støvknapper gråblå. Blomstring i juni-juli.
Vokser i blød jord i Turkestan. Den blev opdaget af Fetisov i Vernøjedistriktet.

Allium atropurpureum og A. sarawschanicum er nærtstående.

Allium%20fetisowii.gif Allium fetisovii Regel
Synonymer:
simile og tschimganicum er synonymer.

Løget er smalt ægformet med masser af trævler, ca. 2.5 cm i diam. Blade 5, er smalle og linieformede. Stænglen er ca. 35 cm høj. Blomsterstanden er en halvkugleformet skærm, ca. 7 cm i diam. med op til 100 stjerneformede rødlige blomster på ca. 3.5 cm lange blomsterstilke.
A. fibriferum hører til en samling tæt beslægtede arter, såsom A. altissimum, A. rosenbachianum og A. stipitatum, men synes at være karakteristisk ved de smalle blade med en hvid, randhåret kant og løget med grove, trævlede, ydre hinder og læderagtige gyldengule indre hinder.

Vokser i ca. 1000 meters højde i Afghanistan.

Allium%20fibriferum(1).jpg Allium fibriferum Wendelbo

Løget er aflangt uden sideløg, så formering sker ved spaltning. Blade flade, 2-4 mm brede og af samme længde som den spinkle stængel, der kun er ca. 10 cm. Blomsterstanden er mangeblomstret og åben med trådformede støvdragere, der er 8-12 mm lange. Bloster er hvidt til lysrosa.
Vokser på tung jord fra Idaho til Oregon, USA.

Allium%20fibrillum.jpg Allium fibrillum M.E. Jones
Synonymer:
collinum er synonym.

Løg er aflangt-ægformede, ¾-1 cm brede. Blade 4-6, halvtrinde og trådformede, 1.5-2 mm brede. Stænglen er trind og 25-60 cm høj. Blomsterstanden er en ret åben og løs halvkugle med klokkeformede hvide eller sart rosa blomster med en meget mørkegrøn eller purpurfarvet midternerve. Bloster 3½-4 mm langt. Støvdragere er trådformede. Griffel ikke fremstående. Blomstring i april-maj.
Vokser i ørkener i Turkmenistan, tidl. USSR, i fodbjergene.

Allium doloncarense er nærtstående.

Allium%20fibrosum.jpg Allium fibrosum Regel
Synonymer:
leucosphaerum er synonym.

Løg ægformet, 1-2 cm i diam. Blade 3-4, tynde og græsagtige, 1-3 mm brede. Stænglen er 20-60 cm høj og med bladskeder ved grunden. Blomsterstanden er en kapselfrugtet, mangeblomstret, lidt åben halvkugle med grønlige azurblå blomster med grønne nerver, ved tørring bliver de ofte rosafarvede. Støvdragere næste lige lange, 2-5 gange længere end bloster, der er 4 mm langt. Blomstring maj-juni.
Vokser på grusede skråninger i den lave bjergzone og fortrinsvis på marmorerede jordlag.

Allium guttatum og A. karakense er nærtstående.

Allium%20filidens.jpg Allium filidens Regel
Synonymer:
ugami er synonym.

Løg ægformet, ca. 2.5 cm i diam. Blade næsten cylindriske, furede, hule og ca. 3 mm brede. Stænglen er 50-70 cm høj, glat og kraftig, ca. 5 mm i diam og med bladskeder til op til 1/3 af højden. Blomsterstanden er ca. 5 cm i diam., kapselfrugtet, mangeblomstret og ovalt-kugleformet med gulgrønne blomster. Bloster er 4-4.5 mm langt.
Vokser på gipslag i Tian-Shan-bjergene, tidl. USSR.

Allium filidens er nærtstående.

FOTO%20MANGLER.jpg Allium filidentiforme Vvedensky

Løg smalle, klyngedannende, 5 cm lange og ½-1 cm brede med brune hinder. Blade 2-3, trinde og trådformede, ½-1 cm brede. Stænglen er opret, trind og 10-15 cm høj, dækket ved grunden af bladskeder. Blomsterstanden er få- til flerblomstret, halv-kugleformet med rosa blomster, der har rosapurpur midternerver. Bloster 5 mm langt, Støvdragere lige lange, Griffel fremstående. Blomstring juli-august.
Vokser på grusede og stenede skråninger i den øvre bjergzone i Talassbjergene, Kirgizistan, tidl. USSR. Endemisk.

Allium caricoides og A. talassicum er nærtstående.

Allium%20filifolium.jpg Allium filifolium Regel

Løget er ægformet og 15 mm langt. Blad, kun 1, som er linieformet med en bladskede næsten op til blomsterstanden. Stænglen er kun 5-10 cm, ret kraftig. Blomsterstanden er ret åben og løst halvkugleformet med 12-20 mm lange og kraftige støvdragere. Bloster pink/purpur med godt halvt så lange støvdragere. Blomstring i maj i sandet jord i fuld sol.
Vokser på stenet jord fra Mexico til Californien, USA.

Varieteter:
Allium fimbriatum var. abramsii, rosapurpur el. Hvid med røde midternerver. April-maj, Mojave, Californien.

Allium fimbriatum var. denticulatum: april-maj. Plute, Californien.

Allium fimbriatum var. diabolense: 7-25 cm høj. Bloster 7-9 mm langt, sart rosa blomster med dybrosa midernerver. April-juni. St. Barbara, Californien.

Allium fimbriatum var. mohavense, sart rosa til hvide blomster med røde midternerver. Bloster 7-10 mm langt. April-maj. Mojave ørkenen, Californien.

Allium fimbriatum var. munzii: 10-25 cm høj, med rosa blomster. Bloster 7-9 mm langt.

Allium fimbriatum var. parryi: 5-15 cm høj, med rosa eller hvide midternerver. Bloster 6-8 mm langt. Blomstring juni-juli, St. Bernardini, Californien.

Allium fimbriatum var. purdyi:10-30 cm høj, rosapurpur. Bloster 10 mm. Maj.

Allium fimbriatum var. sharsmithae: 5-10 cm høj. Rosarød, bloster 10-15 mm, marts-maj. Mt. Stanislaus, Californien.

Allium%20fimbriatum.jpg Allium fimbriatum S. Watson
Synonymer:
aborigenum og kessleri er synonymer.

Også kaldet pibeløg på dansk, har skærm med utallige gulgrønhvide blomster på stængler, som er udbulede og hule omkring midten. Støvdragere er ca. lige så lange som de enkelte blomster, ca. 1 cm. Løg er aflangt med løgskæl, der først er hvide, senere brune. Højden er 60-75 cm. Støvknapper er gulgrønne. Blomstrede her i haven 1. gang 7. juni.
Planten stammer oprindelig fra Sibirien, men dyrkes også her i landet, da den er vintergrøn. Bladene snittes og bruges som purløg. Kineserne bruger stænglerne som ”japanske løg”, hvad det så er.

Underarter::
Allium fistulosum ssp. fistulosum: (chinense). Blade hule, 80-120 cm høj.

Allium fistulosum ssp. japonicum: Blade spinkle. Japan og Korea.

Allium fistulosum ssp. rossicum: Blade hule og grenede. Sydlige Europa og USSR.

Allium fistulosum ssp. viviparum. Blade hule, Canada, Kina og asiatiske stater.

Allium altaicum, A. cepa og A. saxatile er nærtstående.

Allium%20fistulosum.jpg Allium fistulosum Linné
Synonymer:
bouddhae, ceratophyllum, clavaefolium, kashgaricum, saxatile og wakegii er synonymer.

Løg 1-3, ægformede, 0.5-1 cm brede og 1.5-2.5 cm lange og rhizomagtige. Blade 3-5, linieformede, 1-2 mm brede og kortere end stængel, som er 20-45 cm høj med bladskeder op til 1/3-1/4 af længden. Blomsterstanden er kapselfrugtet, flerblomstret og hvælvet til halvkugleformet med gule klokkeblomster, der har violette midternerver. Støvdragere er næsten lige lange, 2-3 gange længere end bloster, som er 6-8 mm langt. Støvknapper er gule. Griffel 2-2.5 mm.
Hjemmehørende i 1100-1600 meters højde i den sydlige del af Hissarica-bjergene, Tadzhi-kistan, tidl. USSR.

FOTO%20MANGLER.jpg Allium flavellum Vvedensky

Løg i klynger med rhizomagtig rod, ½-3/4 i diam. med sorte hinder. Blade 6-8, er trådformede, næsten cylindriske, furede, ½-3/4 cm brede, ca. det halve af stænglens højde, som er 10-30 cm høj, spinkel og opret. Blomsterstanden er halvkugleformet, tæt- og mangeblomstret med gullighvide blomster. Støvdragere 2-3 gange længere end bloster, der er 3-4 mm langt. Griffel fremstående. Blomstring i juni-juli. Har tidligere været anset som en selvstændig art, så som synonym med A. albidum, og i 1997 erklærer Flora Sibiriae den igen for selvstændig.
Vokser på stepper og skråninger i Kaukasus. Rusland og Sibirien.

Allium%20flavescens.jpg Allium flavescens Besser

Løg solitære eller parvise med ret kraftige rødder og brune hinder, 2-4 cm lange og 0.5-1 cm brede. Blade 2-4, flade og linieformede. Stænglen er 25-50 cm høj, trind og glat. Blomsterstanden er en kapselfrugtet, tæt- og mangeblomstret halvkugle med lysegule blomster. Bloster 4-5 mm langt, griffel stærkt fremstående, støvknapper er gule. Blomstring i juli af dens klare gule, meget dekorative blomster. Den er nem at formere ved frø.
Vokser i skove eller sjældnere på alpine enge og undertiden på stenede skråninger i Sibirien i nærheden af Baikalsøen, i Altaibjergene.

Allium leucocephalum er nærtstående.

Allium%20flavidum.jpg Allium flavidum Ledebour
Synonymer:
stelleranum er synonym.

Fra Sydeuropa kommer nok en lille køn plante, velegnet til stenparti eller forkant af staudebed. Den varierer, dværgformer iberegnet, fra 6-30 cm’s højde. Den har lysegule blomster i en lidt hængende, åben blomsterstand med op til 30 blomster i hver stand, som er omgivet af 2 lange i spidsen krummede hylsterblade. Støvknapper er smørgule. Blomstring i august.
Findes udbredt i det sydlige og østlige Europa, hvor den vokser på stenede og tørre steder i op til 2500 meters højde.

Varieteter:

Allium flavum var. adriaticum.
Allium flavum var. minus, fra Olymposbjerget, Grækenland, meget yndig 5-8 cm’s lille plante.

Allium flavum var. paczoskianum, som selve arten i 25 cm’s højde, men færre blomster. Farve gulbrun el. lysebrun med lilla støvdragere og lysegule støvknapper. Blomstrede her i haven 1. gang 25. juli.

Allium flavum var. pilosum, blomstring i juni på tørre skråninger i 800 meters højde i Tyrkiet. Meget lignende var. tauricum.
Allium flavum var. tauricum, blomster gullige eller gulgrønne m. rødbrunt skær, især ved afblomstringen (pseudopulchellum). Køn plante, 15-20 cm, der her i haven blomstrede 1. gang 8. august.

Allium flavum var. nanum, eller var. pumilium, ikke definerede dværgformer, som kendes i kultur, bl.a. én med blågrønne blade.

Synonymer:
bulbilliferum, calabrum, callistemon, carinatum, fontanesii, guicciardii, ligusticum, nebrodense, nitschmannii, pallens, pseudo-pulchellum, pulchellum, ruthenicum, sordideroseum, valdense, valdensium og webbii er synonymer.

Allium%20flavum.jpg Allium flavum Linné
Synonymer:

Løget er smalt, lidt rhizomagtigt med kraftige rødder. Det er en lille køn kineser, 10-40 cm høj med smalle, tungeformede blade. Blomsterstanden er en ret åben skærm, ca. 6 cm i diam., med ret store, klokkeformede og hængende dybt bordeaux blomster, men kan variere til purpurrød. Støvdragere er 3-6 mm lange.
På dens naturlige voksested, græsklædte skrænter, blomstrer den i september-oktober. Desværre er den ikke kultur, så når man ser planter i dette navn, kan man være ret sikker på, at det er A. cyatophorum var. farreri. Den er opkaldt efter George Forrest, som opdagede den i 1906 i Lichiang range i Vest-Kina.

Allium kingdomii er nærtstående, ligeledes også A. beesianum undtagen i farven. Ligner også den europæiske A. narcissiflorum.

Allium%20forrestii.jpg Allium forrestii Diels

Løg ægformet, 10-12 mm langt. Blade 2, grundstillede, flade, linieformede, 7-12 cm lange og 2-4 mm brede og meget længere end stængel, som kun er 5-8 cm høj. Blomsterstanden er fåblomstret med 5-8 ”konge-purpur”-farvede blomster. Bloster 5-7 mm langt.
Hjemmehørende i staten Washington, USA, hvor den første gang blev opdaget af mr. Elias Nelson i Yakino County. Den er nærbeslægtet med Allium crenulatum og A. tolmiei, Ved dens skrøbelighed er den blevet antaget at være A. obtusum, men denne har kun 1 blad.

Allium%20fragile.jpg Allium fragile A. Nelson

Den har lugtløse og aflange løg, Blade, brede og linieformede, 5-8 mm brede. Stænglen er op til 1 m høj. Blomsterstanden er ret åben med 9-10, undertiden 15 blomster, som er duftende grønlighvide med røde midternerver. De springer uens ud, så standen til sidst er pyramideagtig. Støvknapper er purpurfarvede. Blomstring maj-juni. Blomstrede her i haven 1. gang 22. juli. Blomsten ikke opsigts-vækkende, men dufter fint. I dag skal den jo nok hedde Nothoscordum inodorum, men som Allium-fan overser jeg dette fuldstændigt i det daglige.
Hjemsted sydvest Europa og Nord Amerika.

Allium%20fragrans(1).jpg Allium fragrans (Vent.) Nicholson
Synonymer:
borbonicum, gracile, inodorum, hyemale og striatum er synonymer.

Løg ovalt-rundt og meget trævlet, 10-20 mm x 5-8 mm. Blade mange, 4-13 cm lange og 0.5-2 mm brede. Stænglen er 12-40 cm høj, opret og spinkel, 1-1.5 mm i diam. Blomsterstanden er åben med 6-25 blomster, der er hvidrosa med grønlig-purpurfarvede midter-nerver. Støvdragere er ulige lange, 5-25 mm og bloster 5-15 mm. Støvknapper gule og 1 mm lange.
Hjemmehørende på øen Marrettimo, vest for Sicilien, Italien. (2 n=32). Sjælden. Opkaldt efter professor Eleonora Francine.

Allium moschatum er nærtstående.

Allium%20franciniae.jpg Allium franciniae Brullo & Pavone

Løg ægformet, 0.5-1 cm i diam. Blade 2-3, næsten trinde og trådformede. Stænglen er 8-15 cm høj, glat og med bladskeder op til midten. Blomsterstanden, 2.5-3 cm i diam. er ret åben, fåblomstret og kapselfrugtet med 10-12 gullige eller rosa klokkeformede blomster. Støvdragere er ulige lange og bloster ca. 5½ mm langt. Der dannes yngleknopper. Blomstring i juli-august.
Vokser i Grækenland på flere bjerg-områder, bl.a.Taygetos-bjerget, Sicilien og i Tyrkiet, hvor den gror på stenede skråninger i op til 1700 meters højde.
Flere af de ”gamle” arter er blevet revideret, fået lidt ændringer. Men stort set passer den oprindelige beskrivelse.

Allium hymettium, A. montanum, A. moschatum, A. paniculatum og A. sibthorpianum er nærtstående.

Allium%20frigidum.jpg Allium frigidum (Boissier & Heldreich) Brullo, Guglielmo, Pavone & Salmeri
Synonymer:
achaium og boissieri er synonymer.

Løg er ovalt, 0.5-2 cm i diam. Blade 1-2, ikke hule, næsten trådformede. Stænglen er 15-30 cm høj. Blomsterstanden er halv- til helkugleformet, tæt- og mangeblomstret med hvidlige blomster, som har grønlige midternerver. Bloster 4-5 mm langt.
Vokser på gipslag på bjerget Kelif-Sherabad i Centralasiens sydlige Pamirbjerge.
Arten blev nævnt, men ikke beskrevet, under navnet Allium kugitangii, 1991. Derefter blev den beskrevet og navngivet som Allium fritschii efter R.M. Fritsch i 1997.

Allium filidens og A. gypsodictyum er nærtstående.

Allium%20fritschii.jpg Allium fritschii Khassanov & Yengalycheva

Løget er cylindrisk, ca. 5 cm langt og rhizomagtigt. Blade 1-2, grundstillede, bredt elliptiske, 13-18 cm lange og 7.5-11.5 cm brede. Stænglen er spinkel, trind og 30-50 cm høj. Blomsterstanden er kuglerund, tæt- og mangeblomstret med små hvidlige stjerne-blomster. Støvdragere er dobbelt så lange som bloster, der er ca. 3 mm langt. Støvknapper er purpurlilla. Blomstring i juli. Dens store blade, som ligner efter Hosta’s, er meget ukarakteristiske for en Allium.
Hører hjemme i Hupeh-provinsen, Kina.

Allium ovalifolium er nærtstående, men har 2 ovalt-elliptiske blade med papelløse nerver. Grå hylsterblade. Hjemsted nordvest Yunnan.

Allium%20funckiaefolium.jpg Allium funckiaefolium Handel-Mazzetti

Løget er smalt ovalt, 5-7 mm i diam. Og 1.5-2 cm langt med gulbrune hinder. Blade 1-2 mm brede og 15-25 cm lange. Stænglen er 20-40 cm høj, 2-3 mm i diam. og med bladskeder op til ¼ af stænglens længde. Blomsterstanden er en ½ kugle med spidse, oprette, pink blomster, der har purpur midternerver. Støvknapper er aflange og purpurfarvede, 1 mm x 0.5 mm.
Hører hjemme i de vestlige Chatkal bjerge, Uzbekistan, hvor den vokser på tørre og stenede skråninger i ca. 1700 meters højde. Den blev opdaget i 1984, men ikke beskrevet før i 2009.

Allium%20furkatii.jpg Allium furkattii R.M. Fritsch

Løg ægformet, ¾-1½ cm i diam. Blade 3-4, hule, næsten trinde, furede, 2-3 mm brede og meget kortere end stængel, som er 30-70 cm høj med glatte bladskeder op til 1/3 af højden. Blomsterstanden er kugleformet eller ofte halvkugleformet med mange mørkt eller sjældnere lyst purpurfarvede blomster, der har en mørkere midternerve. Støvdragere er næsten lige lange, 2-3 gange længere end bloster, som er ca. 4 mm langt. Griffel fremstående. Blomstring juli-august.
Vokser på tørre skråninger i Kaukasus og Tyrkiet med omliggende provinser.

Varieteter:
Allium fuscoviolaceum var. compactum.

Allium sphaerocephalon er nærtstående.

Allium%20fuscoviolaceum.jpg Allium fuscoviolaceum Fomin

Løget er ovalt-rundt, 10-15 mm x 8-12 mm med brunlige hinder. Blade 4-6, er flade, op til 30 cm lange og 2-4 mm brede. Stænglen er 25-38 cm høj, glat, opret, 3-7 mm i diam., med bladskeder op til 2/3 af stænglens højde. Blomsterstanden er løst opbygget med 15-40 grønhvide klokkeblomster med brunligt strejf og brun-grønne midternerver. Bloster er 5-6.5
mm langt, støvdragere ulige lange og støvknapper hvidlige.
Stammer fra Banatus-regionen i Rumænien, hvor den gror på limsten og skyggede steder dækket med mos.

Allium fuscum tilhører paniculatum group sammen med bl.a. A. dentiferum, A. fussii og A. savii, hvor det især er blomsterstanden med de hængende klokker, de er fælles om.

Allium%20fuscum.jpg Allium fuscum Brullo, Guglielmo, Pavone, Scelsi & Terrasi

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License