Allium I

Løg er aflangt, 10-20 mm langt og 8-12 mm bredt. Blade linieformede-cylindriske, 7-18 mm lange og 1.5-4 mm brede. Stængel er opret, 10-20 cm høj og 2-3 mm i diam, med temmelig stor lighed med purløg, blot kønne rosa blomster, hvor purløgs er violette. Blomsterstanden, 3.5-3 cm i diam. er halvkugleformet med hvidlige, sart rosa blomster, der er klokkeformede. Støvdragere 5-12 mm lange og bloster 7-9 mm langt. Støvknapper er aflange, ca. 1.5 mm.
Hjemmehørende på Idzu-øen, Japan, hvor den vokser i klippesprækker, og hvor den første gang blev opdaget af botanikere i 1973.

Allium schoenoprasum, purløg, er nærtstående, men adskilles bl.a. på blomsterfarven.

Allium%20idzuense2.jpg Allium idzuense Hara

Løg ægformet, 0.5-1 cm i diam. Blade 2-4, hule og 2-3 mm brede. Stænglen er 30-45 cm høj og opret. Blomsterstanden, 2-3.5 cm i diam., er kugle- til halvkugleformet med ret mange rosa, sart rosa eller hvide blomster. Enkeltblomster er mere vaseformet end klokkeformet, oprette og spidse. Bloster 6.5-8 mm langt. Støvknapper er purpur. Blomstring i juli-august.
Vokser i Nord-Anatolien, Tyrkiet ved Ilgaz i ca. 2000 meters højde på stenede og kalkholdige steder i ædelgrans og skovfyrs skove. Endemisk.
Allium jubatum og A. heldreichii er nærtstående.

Allium%20ilgazense(1).jpg Allium ilgazense N. Özhatay

Løg rundt, 1-2 cm i diam. Blade 1-2, er grundstillede, 7-20 mm lange. Stængel er 15-35 cm høj og spinkel. Blomsterstanden er fåblomstret og kapselfrugtet med sart rosa blomster, der har grumset grønne nerver. Støvdragere er 3-6½ mm lange. Bloster 12-14 mm langt. Blomstring i maj.
Vokser på grusede skråninger i den lavere bjergzone i Centralasien.

Underarter:
Allium iliense ssp. nuratense R. Kamelin, blade 3-4 mm brede. Bloster klokkeformet, Blomster hvidrosa med grønlige nerver. Støvknapper violette. Uzbekistan.

Allium%20iliense.jpg Allium iliense Regel

Løg er ægformet, 1-2 cm i diam. med brune hinder. Blade 3-4, er næsten hule, furede og ofte ru, nedvisnet inden blomstringen og kortere end stængel, der er 10-25 cm høj med glatte bladskeder til op på midten af længden. Blomsterstanden er kvastformet med ret få sart rosa klokkeblomster med purpur midternerver. Støvdragere er ulige lange, 3-5 gange længere end bloster, som er 4-5 mm langt. Støvknapper er violette, griffel ikke fremstående ca. 15 mm lang. Blomstring i juni-august.
Vokser på steppeskråninger, limsten, kalk og sandskråninger på Krim og i Kaukasus, Rusland og nabostater.
Allium moschatum er nærtstående, flere hævder identisk, men Flora Europaea erklærer (1984) selvstændig art.

Allium%20inaequale.jpg Allium inaequale Janka

En yndig ny Allium, som til nu ikke har været særligt godt kendt, selv om den blev opdaget allerede i 1989. Løget er kegleformet, 0.5-1 cm i diam. Blade er 4-8 mm brede. Blomsterstanden er en lidt åben/løs ½-kugle, 1.5-3 cm i diam., nærmest tofarvet rosa-pink med støvdragere ragende langt ud af blomsterne. Støvknapper gule. Blomstring i tidligt efterår, august-september.
Vokser i Biokovo, Kroatien, på sandede og stenede steder.
Arten tilhører den europæiske rhizirideum-gruppe sammen med Allium albidum, A. angulosum, A. czelghauricum, A. flavescens, og A. pseudoalbidum. Halvdelen af dem har gullige blomster, og den anden halvdel har rosa-violette blomster.

Allium%20incensiodorum).jpg Allium incensiodorum Radic

Løg ægformet. Blade spinkle, trådformede. Stænglen er spinkel, 15-25 cm høj med en spinkel og fåblomstret blomsterstand med hvide blomster, der har rødlige midternerver. Blivende hylsterblade.
Endemisk i det østlige Anatolien, Tyrkiet, hvor den gror i ca. 1700 meters højde.

Allium callidictyon er nærtstående og har tidligere været anset som synonym af denne, men Flora of Turkey erklærer den i 1984 for selvstændig art.

Allium%20incisum.jpg Allium incisum Fomin

Løg er aflangt-ovalt med rhizomagtig rod, ½-1 cm bredt og 1-2½ cm langt med brune hinder. Blade 1-2, smalt linieformede, ofte næsten trådformede, 0.5-1 mm brede og kortere end stængel, der er 15-30 cm høj, med glatte bladskeder ved grunden. Blomsterstanden er åben/løs med ret få blomster, der er sart violette med grumset mørkere midternerver. Støvdragere næsten lige lange, halvt så lange som bloster, der er 8-11 mm langt. Støvknapper er violette, griffel ikke fremstående. Blomstring i april-maj.
Vokser i fodbjerge på marmorerede jordlag i Tashkent, tidl. USSR.

Allium%20inconspicuum.jpg Allium inconspicuum Vvedensky

Løg solitært og ægformet, 1-1½ cm i diam. Blade 3-4, hule og nervede. Stænglen er 45-85 cm høj med bladskeder til op til halvdelen af højden. Blomsterstanden er kapselfrugtet, flerblomstret og halvkugleformet med grønlige blomster. Støvdragere er ulige lange, 2-5 gange længere end bloster, som er 3.5 cm langt.
Vokser i ørkener og andre sandede steder i de sydlige Pamirbjerge, Tadzhikistan, tidl. USSR.

Allium popovii og A. sabulosum er nærtstående.

Allium%20incrustatum.jpg Allium incrustatum Vvedensky

Løget/roden er cylindrisk og rhizomagtig, 3/4-1.5 cm bredt og 1-3 cm langt. Blade 4-5, linieformede og 1-3 mm brede. Stænglen er 20-40 cm høj med bladskeder til op på 1/4 af længden, opret og glat. Blomsterstanden er en kvastformet eller mangeblomstret halvkugle med ret store purpurrosa klokkeblomster med mørkere midternerver. Støvdragere er 6-10 mm lange og bloster 7-10 mm langt. Støvknapper er purpurfarvede, griffel fremstående. Blomstring i maj-juni.
Hjemsteder: sydlige Rusland, Sibirien, Turkestan og Iran på stepper.

Varieteter:
Allium inderiense var. longiradiatum: 25-50 cm høj, purpurviolet.

Allium barszcewskii, A. inconspicuum, A. stephanophorum, A. tenuicaule, A. teretifolium og A. xiphopetalum er nærtstående.

Allium%20inderiense.jpg Allium inderiense Fischer ex Bunge
Synonymer:
beckerianum, diaphanum, filiforme, ramosum og tataricum er synonymer.

Løg ca. 1 cm i diam. Blade 2-3, trådformede og næsten cylindriske, ca. ½ mm brede, lidt kortere end stængel, der er 8-17 cm høj, med bladskeder til op til 1/3 af længden. Blomsterstanden er næsten kugleformet, åben- og fåblomstret med rosa klokkeblomster, som er purpurnervede. Lige lange støvdragere, 2-3 gange længere end bloster, som er 6-7 mm langt. Griffel ikke fremstående, støvknapper er gule. Blomstring i maj.
Vokser på saltholdige jordlag i Tian-Shan-bjergene, tidl. USSR. Endemisk.

FOTO%20MANGLER.jpg Allium inops Vvedensky

Løget er aflangt-konisk og rhizomagtigt, 0.5 cm i diam. Blade 3-4, blågrønne, flade, linieformede, grundstillede og 4-5 mm brede. Stænglen er 15-30 cm høj og kantet. Blomsterstanden har 3-5 store klokkeblomster, permanent hængende lyst purpur blomster. Støvdragere 8-20 mm lange, bloster ca. 18 mm x 6 mm. Støvknapper er sandfarvede. Blomstring i juni. Blomstrede her i haven 1. gang midt i juni. Det er en lille smuk plante, meget lignende A. narcissiflorum, men meget lysere.
Hjemmehørende i De lombardiske Alper, Italien mellem Lago di Como og Carnea Blacca og kun på limsten i 800-2000 meters højde. Ligner Allium narcissiflorum så meget, at flere betragter dem som identiske, men Flora Europaea erklærer (1984) den som selvstændig art.

Allium%20insubricum.jpg Allium insubricum Boissier & Reuter

Løg næsten rundt, ¾-1½ cm i diam. Blade 3-6, smalt linieformede, 1-2 mm brede, meget kortere end stængel, der er 20-30 cm høj, spinkel og glat. Blomsterstanden er halvkugleformet og mangeblomstret med rosaviolette, mørktnervede blomster. Støv-dragere er lige lange, 2-3 gange længere end bloster, som er 4-5 mm langt. Blomstring i april-maj.
Vokser på svagt saltholdig lerjord i Centralasien i 400-1300 meters højde.

Allium%20insufficiens.jpg Allium insufficiens Vvedensky

Løg ovalt, 15-20 mm i diam. Blad 1. Stænglen er 20-40 cm høj og ret spinkel. Blomsterstanden er halvkugleformet med 40-100 sart rosa små blomster.
Vokser på skyggede skråninger i Sierra Nevada-bjergene i Californien, USA.

Allium%20intactum.jpg Allium intactum Jepson

Løg ægformet, 10-15 mm langt og 8-10 mm bredt. Blade 3-4, smalle, furede, trådformede, 1-1.5 mm brede. Stænglen er 30-40 cm høj og 7-9 mm i diam. Blomsterstanden er halv-til helkugleformet med rosa blomster. Støvdragere er 8-12 mm lange og bloster ca. 4 mm langt. Støvknapper er ca. 1.3 mm . Blomstring i juli.
Vokser i Thessalien, Grækenland.

Allium sphaerocephalon er nærtstående, ligner den i habitus, men er ca. kun halvt så høj, har meget lysere røde blomster.

Allium%20integerrimum.jpg Allium integerrimum Zahariadi

Løget er sammentrykt-rundt, ca. 2 cm i diam. med gråbrune hinder. Blade, 1-2, er smalt lancetformede med køl, 1-3 mm brede og 35-60 cm lange. Stænglen er glat, 25-40 cm høj og 4-5 mm i diam. Blomsterstanden er ½-kugleformet med mange, oprette, spidse, pink til mørkerøde, duftende blomster, som har grønne midternerver. Bloster 7-8 mm langt, gule støvknapper. Blomstring i maj.
Hører hjemme i Tadjikistan i Darvaz-bjergene, Centralasien, hvor den kun er kendt fra Khumbov-dalen. Den blev opdaget i 2007 og beskrevet i 2009.

Allium%20intradarvazicum.jpg Allium intradavazicum R.M. Fritsch

Løget er rundt og solitært 1-1½ cm i diam. Blade grønne om foråret, men visner ned henad sommeren, linieformede, flade, ca. 30 cm lange med distinkt midterribbe. Stænglen er 20-30 cm høj og kommer op før bladene. Blomsterstanden har ret få, op til 7 hvide stjerneblomster, i en endestillet skærm, med 6 kronblade i hver enkeltblomst. Støvdragere er 1.5-2 cm lange, bloster dobbelt så langt. Blomstring i september-oktober.
Vokser på enge eller i skove i lavlandet i Japan, men den er ret sjælden.
Den har tidligere heddet Nothoscordum, så Allium, og det rigtige navn i dag må blive Caloscordum inutile, selv om tegningen her er fra Flora of China under navnet Allium.

Allium%20inutile.jpg Allium inutile (Makino) Okuyama & Kitagawa

Løget er aflangt-næsten rundt, ca. 1.5 cm i diam. Blade kun 1, som er længere end stængel, der er ca. 15 cm høj. Blomster-standen er halvkugleformet med rødviolette blomster. Spinkle støvdragere, der er kortere end bloster. Blomstring midtsommer.
Vokser på tørre bakkeskråninger i Nevada, USA.

Den har tidligere været regnet som synonym med Allium atrorubens, men i 1977 erklærer Ownbey & Aase dem for to selvstændige arter.

Allium%20inyonis.jpg Allium inyonis (M.E. Jones) M. Ownbey & Aase

Løget er ægformet og ca. 2 cm i diam. Blade 2, næsten cylindriske, glatte og 1-2 mm brede. Stænglen er 20-30 cm høj og 1-2.5 mm i diam. Blomsterstanden er halvkugleformet med klokkeformede hvide blomster med purpur midternerver på ca. 2.5 cm lange støvdragere. Bloster er ca. 1.5 mm langt. Støvknapper 1 mm lange og sortviolette.
Hjemsted Afghanistan, hvor den gror i 2200-2400 meters højde. Endemisk.

Allium%20ionandrum.jpg Allium ionandrum Wendelbo

Løget er ovalt, 10-16 mm x 7-13 mm. Blade 3-5, er smalle, linieformede, hårede og nærmest trådformede, da de kun er 1-1.5 mm brede. Stænglen er 7-25 cm høj og håret. Blomsterstanden er fåblomstret, kvastformet med 10-20 smalle, sart rosa klokkeblomster, små blomster, som er 7-15 mm lange.
Det er en lille spinkel plante, som er almindelig på de græske øer, Lefkas, Ithaki og Kefallima, hvor den vokser på stenet grus i olivenlunde. Den blev opdaget så sent som i 1989.

Underarter:
Allium paniculatum ssp. villosulum,

Allium goulimyi og A. pilosum er nærtstående og har de hårede blade som fællestræk.

Allium%20ionicum.jpg Allium ionicum S. Brullo & D. Tzanoudakis

Det er en spinkel plante med en fåblomstret blomsterstand, som indeholder 8-10 opadvendte, elegante, rødlilla, spidse og smalle blomster.
Arten stammer fra Centralasien.

Underarter:
balkhanicum Fritsch & Khassanov = Allium isakulii ssp. balkhanicum.
subkopetdagense Fritsch & Khassanov = Allium isakulii ssp. subkopetdagense.

Allium%20isakulii.jpg Allium isakulii R.M. Fritsch & F.O. Khassanov

Løg er ovalt og solitært, ca. 2 cm langt og 12 mm bredt. Blade 2, furede, 8-20 cm lange og 4 mm brede. Stænglen er 25-30 cm høj og 1.5 mm i diam., glat og hul. Blomsterstanden er kvastformet med 5-8 ret store hvidlige blomster, som har purpur midternerver på ca. 15 mm lange ulige lange støvdragere, bloster ca. 1 cm langt og 4-5 mm bredt. Støvknapper er ca. 1.3 mm lange og brodspidsede. Blomstring i juni.
Hjemsted Tyrkiet mellem Karaman og Ermenek, hvor den vokser i limstenssprækker i ca. 2000 meters højde.
Allium zebdanense er nærtstående, men afviger bl.a.ved kortere støvdragere, formen på støvknapperne, den meget korte griffel og de stivhårede bladskeder.

Allium%20isauricum.jpg Allium isauricum Huber-Morath & Wendelbo

Løg aflangt-ovalt, 2-2.5 cm langt og 5-9 mm i diam med brune hinder. Blad 1. Stænglen er opret, hul, 50-75 cm høj og 4-8 mm i diam. Blomsterstanden er 10-12 mm i diam. med rødlilla blomster.
Stammer fra Altaibjergenes vestlige del, hvor den gror i op til 800 meters højde, hvor den blev opdaget i 2003.

Allium altyncolicum og A. schoenoprasum er nærtstående.

FOTO%20MANGLER.jpg Allium ivasczenkoae Kotukhov

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License