Allium X

Løget er smalt-aflangt som et purløg med mange kraftige rødder. Blade er linieformede, tilspidsede, 15-20 cm lange og 1.5-2 cm brede. Stænglen er 20-25 cm høj. Blomsterstanden er kugleformet, ret åben i struktur med hvidlige stjerneblomster. Støvknapper er længere end bloster.
Hører hjemme i Kinas provins Sichuan, hvor den gror i over 3000 meters højde. Den blev opdaget så sent som i 1990.

Allium hookeri er nærtstående.

Allium%20xiangchengense.jpg Allium xiangchengense Jie –mei Xu

Denne grønlige art ligner Allium rude så meget i habitus, at blomsterne er helt ens. Løget afviger ved at være mere kompakt, hvor A. rude er aflangt og slankt. Bladene er smalle, hvor de hos A. rude er ca. dobbelt så brede og linieformede. Stænglen er 20-40 cm høj.
Træffes i Kandin i Szechuan-provinsen, Kina, hvor den gror i 3100-4300 meters højde. Blev opdaget i 1953.

Allium%20xichuanense.jpg Allium xichuanense Jie-mei Xu

Løg 1-3, har meget slankt løg med kraftige rødder og lysebrune hinder, 3-4 cm x 1 cm.
Blade 3-4, linieformede, 3-7 mm brede, flade, furede og halvt så lange som stængel, der er 30-40 cm høj, med bladskeder ved grunden. Blomsterstanden er halvkugleformet med 40-50 rosaviolette blomster, der har mørkere midternerver. Støvdragere næsten lige så lange som bloster, der er 9-12 mm langt, griffel ikke fremstående, støvknapper er violette. Blomstring april-maj.
Vokser på stenede skråninger i Pamirbjergene, Asien og i Iran, Turkmenistan og Afghanistan. Lokalt navn: Sir-piaz-ak.

// Allium inderiense// er nærtstående.

Allium%20xiphopetalum.jpg Allium xiphopetalum Aitschison & Baker
Synonymer:
silvestrum, tataricum og xyphopetalum er synonymer.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License