Allium Z

Løget er sammentrykt-rundt, 3-4 cm i diam. Blade 2-3, er bredt lancetformede, flade, glatte, 12-28 cm lange og 20-80 mm brede. Stænglen er en dværg, kun 5-10 cm, cylindrisk, kraftig, glat, 6-10 mm i diam. Blomsterstanden er fuld af mange, spidse blomster, som er bredt rørformede inderst, stjerneagtigt spidse kanter yderst, lidt ”sjusket” opbygget, ca. 8-10 cm i diam. med blomstring i april-maj af sarte violette stjerner. Støvknapper er pink til mørkt røde.

Forekommer i Irans provins Lurestan i bjergpartiet Mt. Kharamabad i den nordvestlige del af Iran, hvor den gror i over 2000 meters højde. Blev opdaget i 2007.

Allium%20zagricum2.jpg Allium zagricum R.M. Fritsch

Løget er aflangt-cylindrisk. Blade 3-4, er 7-11 mm brede. Stænglen er 60-100 cm høj, kraftig, stivstænglet, med bladskeder op til halvdelen af længden. Blomsterstanden er halvkugleformet og mangeblomstret med hvidgrønne blomster, der har mørkere midternerver eller sjældnere rødlige. Ingen bulbiller, bloster er 4.5-6 mm x 3.5-4 mm.

Vokser i skove i Tjekoslovakiet (Tjekkiet og Slovakiet).

Underarter:

Allium zahariadi ssp. zahariadi
Allium zahariadi ssp. michakoi, som er opkaldt efter Dr. Michalko. Den blev opdaget i 1965.

Allium ericetorum og A. xanthicum er nærtstående.

FOTO%20MANGLER.jpg Allium zahariadi J. Majovsky

Løget er ægformet, solitært, 15-35 mm i diam. Blade 2-3, er 3-6 mm brede. Stænglen er 20-30 cm høj. Blomsterstanden er rund, tæt- og mangeblomstret med grønlige til gulgrønlige blomster. Blomstring i juni.

Stammer fra Kazakstan, Asien, hvor den blev opdaget i 1984.

Allium delicatulum er nærtstående.

FOTO%20MANGLER.jpg Allium zaissanicum Kotukhov

Løget er aflangt-konisk, solitært og 0.5-1 cm i diam. Blade 3-5, er ret korte og trådformede, 0.5-2 mm brede. Stænglen er 10-50 cm høj, med bladskeder op til ¼ af stænglens højde. Blomsterstanden, 1.2-2.7 cm i diam., er halvkugleformet og mangeblomstret med hvide blomster, som har grønne midternerver. Støvdragere er dobbelt så lange som bloster, der er 3-5 mm langt. Blomstring i juli-august.

Hører hjemme i Tadjikistan i Pamirbjergenes vestlige del i nærheden af Bodum-dara, Asien, hvor den vokser på grusede terrasser i ca. 2500 meters højde.

Allium caricoides, A. filifolium og A. kokanicum er nærtstående.

FOTO%20MANGLER.jpg Allium zaprjagajevii Kassacz

Løget er lille og ægformet med brune hinder. Blade 2-3, er linieformede, brede og kortere end stænglen, der er 20-30 cm høj, trind og uden blade på hele stænglen. Blomsterstanden er åben, 3-5 cm i diam., med ret store kridhvide vaseblomster. Støvdragere er 2-3 gange længere end bloster, som er 1 cm x ½ cm bredt, støvknapper er små og flødefarvede. Blomstring i maj-juni.
Kommer, som navnet antyder, fra Zebdan i Libanon og fra Armenien. Til lidt beskyttede steder er det en attraktiv plante, én af de bedste hvidblomstrede Allium. Den foretrækker en meget tør, veldrænet plads, hvis den i længden skal klare sig. Kommer den godt i gang, er den ikke spor vanskelig, og en plads under et stort træ giver en god, tør vokseplads. Blomstrede her i haven 1. gang 22. maj 1977.

Allium subhirsutum er nærtstående.

Allium%20zebdanense.jpg Allium zebdanense Boissier & Noë
Synonymer:
candolleanum og chionanthum er synonymer.

Løget er næsten rundt, 1.5-3 cm i diam. Blade 1-3, er blågrønne, linie-lancetformede, furede, 20-65 cm lange og 2-4 cm brede. Stænglen er ca. 100 cm høj og 5-8 mm i diam. Blomsterstanden er næsten kugleformet, ca. 9 cm i diam. med mange sart gråviolette stjerneblomster på ca. 7 cm lange blomsterstilke. Støvknapper er purpurviolette og 1.5- 2 cm store.

Stammer fra Kirgisistan fra regionen Zerger, som den er opkaldt efter. Den blev opdaget i 1992 og overdraget den botaniske have i Tashkent, og indtil videre er det det eneste eksemplar, som kendes.

Allium alaicum, også fra Asien, er nærtstående.

Allium%20zergericum.jpg Allium zergericum F.O. Khassanov & R.M. Fritsch

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License